The Dear Hunter – Act IV: Rebirth in Reprise

Casey Crescenzon alternative-vaudeville-proge-konseptilevysarja sai lennokkaan alun, kun kolme ensimmäistä osaa julkaistiin neljän vuoden sisällä. Levyt hengästyttivät harvinaislaatuisella kauneudellaan, määrätietoisuudellaan ja syvällä musiikinymmärryksellään, kunnes luojansa tunneympäristö pakotti liukumaan sivuraiteille. Kuuden vuoden sisällä julkaistiin kaksi kertomukseen liittymätöntä projektia, jotka toimivat ja toisaalta taas eivät. Nyt tarina saa lopultakin jatkua.

Heille, jotka odottavat uutta taivaallista lukua maalliseen kiroonsa, on kuitenkin syytä lausua varoituksen sana. Pitkän tauon aikana tekijä ajautuu uusille poluille, joilla uudet vaikutteet ja sattumukset muovaavat hänen sisintään, aivan kuten levyjen tarinassa. Tässä tapauksessa määrittävä tekijä on edellinen levy Migrant, joka soi poikkeuksellisen kevyesti, mutkattomasti ja seesteisesti. Sama mentaliteetti on konvektoitunut myös viralliselle Act-levylle. Upeiden sävellysten lisäksi edellisillä Act-levyillä pysäyttivät rikkaat tavat tuoda ne esille. Niihin sisältyivät arvaamaton mielikuvitus, säröistä samettiin liikkuva dynamiikka ja Crescenzon koko sielun alalta purkautuva laulusuoritus. Nelososassa nämä tähdelliset ominaisuudet sisältyvät kuitenkin marginaaliin, ja vaikutelmaksi muodostuu enemmänkin Migrant esiintymässä koreissa Act-asuissa. Odotetusti vokaalit toimitetaan edelleen kadehdittavalla latauksella, mutta niidenkin osalta on tapahtunut pientä tasaantumista vuosien aikana. Toisaalta eipä viestin tarvitse aina tulla ulos keuhkonriekaleiden kera. Sovituksellisesti levy on periaatteessa yhtä kattava kuin aiemmatkin, mutta kyse on enemmän värikkäistä tekstuureista liimattuina verrattain kesyihin ja samankaltaisiin biiseihin. Sääli, sillä erilaiset instrumentit ja ehosteet soivat kimaltelevina kerroksina, ja orkestraatiot virtaavat aiempaa suurempina.  Kappaleiden välissä kutkutellaan nostalgianystyröitä soittamalla vanhoja teemoja pienillä muutoksilla, mutta niidenkin tarkoitus tuntuu enemmän kuulijan muistuttamiselta siitä, että Act-levystä on tosiaankin kyse.

Onneksi biisit ovat hyviä, ja parhaimmillaan Act-vibat ovat toki saatavilla. Tyypillisen Rebirth-intron loppuflamenco siirtyy hauskasti The Old Hauntiin, joka ei repäise mutta asettaa silti hyvät alkuenergiat toimivalla kertosäkeellään, doo-wop-vokaaliosiollaan ja lopun orkesteripaisuttelulla. Waves on imelintä radioindietä mullikuoroineen, mutta Crescenzon käsissä siitä tulee sallittua ja voimallista tirauttelua. Kohtalokkaan surumielinen At the End of the Earth tarjoaa lopussa tyylikästä pianojammailua. Remember on upeinta barokkipopia pianon, jousien, vaskien ja puhaltimien kutoutuessa kultaiseksi saduksi. Rempseämpää tarjontaa edustavat A Night on the Town ja King of Swords (Reversed) broadway- ja kasaridisco-tekstuureillaan, joiden pinnallisuuden alta paljastuu iloisesti jollotettavia kertsejä. The Bitter Suite IV and V: The Congregation and the Sermon in the Silt etenee bändin ikonisella vaudeville-estetiikalla, josta tulee enemmän mieleen Dear Hunter plays Dear Hunter, mutta jälleen kerran hyvä kipale. The Line luottaa akustiseen voimaan ja tulvittaa kyyneluomat kuin kevät Pohjanmaan. 74 minuutin mittaan mahtuu vielä sen seitsemää muuta tyylilajia, tukku ok-osastoa ja ideaköyhä Ouroboros-lopetus. Vähemmälläkin siis olisi asia tullut selväksi, kuten Act III muinoin osoitti.

Light-versionakin The Dear Hunterin konsepti vakuuttaa ja kipunoi siellä täällä innovatiivisuuttaan. Se ei ole lämpimin jälleennäkeminen sivulevyjen synnyttämän kaipuun ja kuuden vuoden odotuksen jälkeen, mutta antaa pitkästä aikaa tasapainoisen kuuntelukokemuksen. Korkean riman saavuttaminen voi olla vaikeaa, mutta niin myös sieltä pohjalle putoaminen. Kyllä tätä paluuksi kehtaa kutsua.

Arvosana: 8+

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s