Hjaltalín – Enter 4

Islannin menestysyhtyeen Sleepdrunk seasons-debyytti oli vireä yhdistelmä barokkipopia, jazzia, soulia, discoa ja klassista musiikkia. Edistyneen näkemyksen lisäksi erottuvuutta toivat Högni Egilssonin ja Sigríður Thorlaciuksen hieno vokaaliyhteistyö. Terminal kallistui klassisen soulin ja elokuvamusiikin puolelle, saaden tukevoitusta erillisestä jousi-puhallinosastosta. Enter 4 uudistaa jälleen bändin imagoa mitä upeimmalla onnistumisella.

Aloituskappale Lucifer/He felt like a woman antaa viritysäänen, jota loppulevy seuraa. Se tiivistää yhtyeen nykytilan seesteisellä vähäeleisyydellään ja eletronisuudellaan, minkä lisäksi se on yksi niistä raidoista, joista selkeät klassiset sovitukset puuttuvat. Ryhmän soundille ikoniset puhaltimet taas puuttuvat kokonaan. Sävykkyyden vähentyminen ei kuitenkaan laske piiruakaan rimasta, sillä bändin ydin säilyy selkeänä ja parempana kuin koskaan. Laatumelodioiden ja -harmonioiden määrä on hulppea, ja riisuttu yleisvaikutelma lisää niiden painoa. Jousia hyödyntävät biisit saavat asianmukaisen lisän majesteettisuuteensa. Egilssonin ja Thorlaciuksen muodostama mies-nainen-pari laulaa aistikkaammin kuin koskaan, etenkin ensiksi mainittu Ethereal-finaalissa, jonka massiivinen taustoitus rakentuu verkkaisesta pianosta. Aloittajan ja päättäjän oheen eniten pysäyttävät Crack in a stone, joka on duurimpi ja perinteisempi hitti, ja katarttinen eepos We, joka kohoaa ja paisuu kuin hengenvaarallinen leivos. Ainoa levyn koheesiota lievästi katkova raita on Forever someone else, joka alkaa turhan tavanomaisena lounge-fiilistelynä, mutta paranee vaihtuneen sävelkulun ja jousien myötä.

Hjaltalín luopui värikylläisyydestään, joka oli tuonut sen aikaisemman menestyksen. Nyt se tutkii vain paria tummaa kontrastia, mutta lopputulos on entistä parempi. Ei ole siis virhe eikä mikään, että Enter 4 on yhtyeen ensimmäinen maailmanlaajuinen julkaisu. Vanha sanontakin kuuluu: jos se ei ole rikki, voit korjata sen.

Arvosana: 9

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s