Soilwork – The Living Infinite

Helsingborgin melodeath-veteraanien sihti on laskenut tasaisesti Figure Number Five-merkkipaalun jäljiltä. Suoranaiseen keskinkertaisuuteen vajottiin vasta The Panic Broadcastilla, mutta hidasta huonontumista ei voi pitää kaksisena lohtuna. Uutinen tuplan julkaisemisesta sai hartiat lysähtämään alistuneina, vaan nyt idea tuntuukin ymmärrettävältä.

Yhteistyössä jälleen uuden kitaristin, David Anderssonin, kanssa on syntynyt elinkelpoisinta materiaalia vuosiin. Hudeilta kahdenkymmenen raidan kattaus ei pysty välttymään, mutta se nojaa virkistävästi voiton puolelle. Ensimmäisen kiekon alku on enemmän kuin vakuuttava, kun Spectrum of Eternityn sello ja piano räjähtävät melodioiden väkivaltaiseksi karnevaaliksi. Memories Confined tuoksuu vastaleivotulta 70-luvun vastustamattomalla groovellaan, jossa Sven Karlssonin hammond on kuuluva osatekijä. Loppulevy on pääosin menestyksekkäiden kertosäkeiden sikermä – etunenässä This Momentary Bliss ja nimibiisin ensimmäinen osa – jonka pohjaa rei’ittää harmillisesti muutama heikompi.

Toinen albumi käynnistetään niin ikään korkeissa lukemissa, tällä kertaa munakkaan heavy-riffin kuljettamalla Entering Aeons-introlla, josta siirrytään sujuvasti Long Live the Misanthropen ylitsepursuavaan voimaan. Drowning with Silencen dramaattisuus tuo yllättäen mieleen Natural Born Chaosin, mikä vastaa isoa sulkaa. Konkkaronkan parhaasta riffistä vastaa Leech-vauhtipalan säkeistö, jonka kaltaista rehvakkuutta bändiltä ei ole kuullut liikaa viime vuosina. Parasite Bluesin kertsi on runsaudessaan vielä mainitsemisen arvoinen kakkoskyhäelmästä. Väleissä ohilaukaukset nostavat jälleen päitään kuin huvipuistokojussa, mitä ei olisi toivonut etenkään nimibiisin jälkiosan ja  Owls Predict, Oracles Stand Guard-päätöksen kohdalla. Finaalin lupaava riffittely kun jää keskeneräiseksi aihioksi, joka feidautuu päättäen korean rakennelman tylpästi.

Figure Number Fiven jälkeen Soilworkin musiikki on kulkenut pääsääntöisesti samoissa raameissa, joita on tehostettu Dirk Verbeurenin tarkalla rumpukaaoksella. Edelleenkään hän ei tunnu kuitenkaan olevan se optimaalisin valinta, sillä ajoittain sovitukset ovat toimineet sujuvaa etenemistä vastaan, kuulostaen turhalta pullistelulta. Hyvin yksinkertaisesti sanottuna mies on siis “hitusen liian rankka” käytössä olevalle tyylille. Pari oudosti sijoitettua blast beatia löytyy myös The Living Infiniteltä, mutta suurimmaksi osaksi kaahataan sävellysten ehdoilla. Oudosti samalla aikavälillä Björn Stridin äärivokaalit tuntuvat menettäneen osan vivahteikkuudestaan, mikä ei ole kuitenkaan yltiövakavaa, sillä hänen äänensä jakaa edelleen vaatimuksien mukaista oikeutta. Puhtaissa sen sijaan ylletään kenties uran parhaisiin suorituksiin, jotka voimassaan ja ketteryydessään tuovat kertosäkeiden melodiat esiin kaikessa potentiaalissaan.

Suureksi onneksi molemmat levyt ovat koostumukseltaan miltei identtisiä, sisältäen samankaltaisessa suhteessa erittäin hyvää, hyvää ja vähemmän hyvää. Näin ne muodostavat kaksi kuuntelukelpoista yksikköä, joista ensimmäinen on hilkulla tasapainoisempi. Täytteen karsiutuessa olisi muodostunut yksi mahtava The Living Infinite, joka olisi haastanut peräti klassikkolevytykset, mutta toisaalta tuolle mysteerikokoelmalle olisi myös voinut päätyä kaikki ei-toivottu. Oikea ratkaisu oli siis heittää verkot ja napata vähän kaikkea. Kyllä tällä Stabbing the Dramaa ahdistellaan.

Soilwork onnistui suuruudenhulluudessaan ja teki “ensimmäisen tuplalevyn melodeathissa”, joka osoittautuu hyväksi. Mutta näinkin osaavalle yhtyeelle olisi suotavaa, että se julkaisisi laadukkaan normiplatan ilman kummempia kalastusaluksia ja nopanheittoja.

Arvosana: 8

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Soilwork – The Living Infinite

  1. Pingback: Soilwork – The Ride Majestic | Musaddikti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s